چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حجت الاسلام مصطفی صادقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ

حوزه/ عضو هیئت علمی پژهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه نهم ربیع به عنوان سالروز امامت امام زمان(عج) تاکید کرد.

حجت الاسلام مصطفی صادقی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» گفت: در خصوص تاریخ به شهادت رسیدن امام حسن عسکری(ع) از بین دو قول یاد شده ، قول هشتم ربیع الاول، صحیح تر و مشهورتر است و بنابراین پس از شهادت امام حسن عسکری (ع)که نهم ربیع است، دوران آغاز امامت امام زمان(عج) که امام حاضر است، آغاز می شود.

وی افزود: این روز را باید به عنوان ولایی آن و با نام و یاد امام زمان(عج) گرامی داشت و نیکو است که پیروان مکتب اهل بیت(ع) خود و اهل و عیال و فرزندان و اطرافیان خود را با این روز آشنا کرده و در این روز مبارک برنامه ای هرچند مختصر برای زنده نگاه داشتن یاد امام زمان(عج) انجام دهند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: البته در این میان نباید از نظر دور داشت که برائت روی دوم شیعه است و اگر تولی در شیعه وجود دارد، حتما تبری از دشمنان مکتب الهی نیز در فرهنگ ما وجود دارد و کسانی که در تاریخ علیه اهل بیت(ع) اقدام کردند را رد می کنیم ولی همیشه اهل بیت(ع) به ما سفارش کرده اند که به گونه ای عمل کنید که زینت ما باشید و اگر در یک جمع حضور دارید باید مثل ستاره در این جمع بدرخشید و اگر به دنبال اعمال خلاف دین باشیم قطعا در این مسیر گام نگذاشته ایم.

پژوهشگر مهدویت بیان کرد: سنت گرامی داشت نهم ربیع و پیوند آن با مهدویت از سوی بزرگان دین ما انجام می شده است که از آن جمله می توان به اشارات سید بن طاووسدر این زمینه اشاره کرد.

وی گفت: یکی از مسایلی که در ایام نهم ربیع از سوی مبلغان باید برای مردم عنوان شود، شیوه خارق العاده ولایی امام حسن عسکری(ع) در تحویل جریان امامت به جریان غیبت و ظهور است.

حجت الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) از محدودترین ائمه ما از نظر توان و ظرفیت و فضای حرکات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی بودند؛ ایشان به رغم جوانی و عمر کمی که داشتند بیشترین اوقات زندگی خود را در زندان بودند و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی دشمنان اهل بیت(ع) قرارداشتند و در ضمن چنین وظیفه خطیری یعنی تولد امام زمان(عج) و و معرفی ایشان به شیعیان و حفاظت از ایشان را نیز به عهده داشتند که با این همه نظارت و قفل و بندهایی که در اطراف ایشان وجود داشت وظیفه ای غیر ممکن می نماید.

این محقق حوزه بیان کرد: حضرت علاوه بر سنگینی وظیفه تلاش برای حفاظت از امام زمان(عج) برابر تلاش های دشمن برای ربودن و قتل ایشان سعی کردند با روشی خاص دشمنان را از مدار اطراف خود منحرف کنند که یکی از این شیوه ها کمتر پذیرفتن شیعیان به حضور بود که البته در گذشته نیز به شکلی قهری وجود داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: حضرت از کوچکترین فرصت ها استفاده کردند و مردم را آموزش دادند که مردم به جای تحریک ماموران حکومتی از طریق حضور گسترده در کنار امام زمان(عج) از طریق سامانه و شبکه وکلالت امورات شیعیان را مدیریت کنند و این شبکه در زمان امام زمان(عج) نیز حفظ شد.

حجت الاسلام صادقی بیان کرد: حدیث معروف « أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ ... » نیز در همین راستا از سوی امام زمان(عج) نقل شده است که در دوران غیبت وکلای امام زمان(عج) که همان مراجع تقلید هستند وظیفه زعامت امورات شیعیان را به عهده داشتند.

وی در خصوص شیوع شبهاتی چون سن کم امام زمان(عج) در زمان امامت گفت: این شبهه از شبهات کم سابقه نیست و همیشه نیز مطرح بوده است ولی نباید از نظر دور داشت که درست است که امام زمان(عج) در سن 5 تا 6 سالگی به امامت رسیدند، ولی ایشان تنها امامی نبود که در این سنین به امامت می رسند؛ پیش از ایشان امام جواد(ع) در7 سالگی و امام هادی(ع) در 9سالگی به امامت رسیدند و با نبوغ خارق العاده که مردم و شیعیان از این حضرات دیدند متوجه شدند که این جریان یک جریان عادی و یک عمل موروثی در ولایت نیست بلکه این خاندان انتخاب شده از سوی خدا هستند و هیچ مساله موروثی چنان مسایلی که در زمینه سلطنت وجود دارد دراین زمینه وجود ندارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهارکرد: از دیگر مسایلی ظریفی که در این زمینه می توان بیان کرد این است که به امامت رسیدن دو امام پیش از حضرت به امامت این زمینه را ایجاد کرد که شیعیان نسبت به امام خردسال خود زمینه فکری پیشینی داشته باشند و ایشان را بهترین و راحت تر بپذیرند.

حجت الاسلام صادقی اظهارکرد: این مساله در عالم خارج نیز به شکل وسیع دیده شده است که انسان هایی فرای ذهنیت و خلاقیت و قدرت ذهنی هم سن های خود توانی عجیب دارند که نشان می دهد که رسیدن یک کودک به امامت از این نظر بعید نیست ولی نکته اصلی اینجاست که امام زمان(عج) از جنس نوابع نبودند بلکه ایشان امامی بودند که گل و خمیرمایه وجودی ایشان با این ظرفیت الهی رقم خورده است و از ابتدا چنین ظرفیتی از سوی خداوند در وجود حضرت نهاده شده است.

این محقق حوزه و پژوهشگر مهدویت گفت: شیعیان به خصوص طلاب و معلمان و مربیان و افراد فرهیخته جامعه باید سعی کنند که در این روز مبارک مردم را با مساله بیعت با امام زمان(عج) در این روز آشنا کنند و باید با فضاسازی فرهنگی در سالهای متعدد، روزهایی چون روز پاک که مردم در آن روزها سعی می کنند کمتر محیط را آلوده کنند در این زوز نیز سعی کنند که رفتارهایی متناسب با شیعه منتظر داشته باشند.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha